Jak skutecznie windykować?

Każda działalność gospodarcza polega na zdobywaniu zysków przy zachowaniu ciągłej relacji między kupującym i płacącym lub mówiąc inaczej usługodawcą, a usługobiorcą. Niezmącona relacja prowadzi do pozytywnego obrotu gospodarczego, generowania przychodów i wykazywania zysków. W życiu realnym nie zawsze jednak wszystko układa się według założeń teoretycznych. Nie zawsze jest tak, że klient dotrzymuje swoich obowiązków i zobowiązań wynikających z umowy. Największą zmorą każdego przedsiębiorstwa jest brak dokonywania płatności za pobierane usługi przez klientów. Przyczynia się to do zastoju i zmniejszenia zysków. Wtedy z pomocą przychodzi windykacja. Polega ona na dochodzeniu w świetle przepisów prawa swojej należności do danej rzeczy lub do zapłaty za wykonane usługi. Skuteczna windykacja może być jedynie wtedy, kiedy podmiot, który się niej podejmuje dobrze zna prawo, zasady negocjacji i posiada doświadczenie w roszczeniu należności. Żeby dobrze przeprowadzić proces windykacji, należy zacząć od skrupulatnego śledzenia płatności klienta. Badania wskazują, że skuteczna windykacja najczęściej dotyczy tzw. świeżych długów, a więc opóźnień nie trwających dłużej jak trzy miesiące od momentu wystawienia faktury. Dlatego, żeby windykacja mogła być skuteczna, należy regularnie i na bieżąco prowadzić monitoring płatności klientów i reagować najszybciej, jak jest to możliwe. Nie należy dopuszczać do sytuacji, kiedy dług staje się starszy niż trzy miesiące wstecz. Tylko regularna kontrola płatności może zapewnić, że windykacja będzie skuteczna.