W wielu podręcznikach zarządzania można spotkać koncepcje, które wywodzą się z Azji, a głównie z Japonii. Były one stosowane w tamtejszych firmach w celu zwiększenia efektywności ich działania. Wiele znanych obecnie koncernów japońskich, chcąc zaistnieć na rynku światowym i konkurować z firmami głównie ze Stanów Zjednoczonych musiało podjąć działania mające na celu poprawę ich kondycji. Jedna z takich firm była Toyota, której menedżerowie wprowadzili wiele nowych rozwiązań, które przyczyniły się do odniesienia przez koncern sukcesu. Jedną z najbardziej znanych koncepcji jest metoda Just In Time. Polega ona na zmianach w zakresie działań logistycznych prowadzonych przez firmę. Eliminuje się wszelkie zapasy składowane w magazynach, a produkcja jest tak planowana aby wytwarzać jedynie to na co zostały złożone zamówienia. Dzięki temu wyroby wychodzące z linii produkcji nie są składowane przez przedsiębiorstwo, a transportowane od razu do zleceniodawcy. Stosowanie tej metody jest możliwe w sytuacji, gdy firma posiada rzetelnych dostawców, którzy nie spóźnią się, a także zawsze będą posiadać odpowiedni wybór materiałów.

Koncepcja ta pozwala ograniczyć koszty związane z magazynowaniem na które składa się konieczność posiadania dużej powierzchni, która musi być dobrze oświetlona oraz mieć odpowiednią temperaturę, pracowników zajmujących się składowanymi towarami, a także ubezpieczeniem wyrobów. Są to wysokie opłaty przez co koncepcja Just In Time pozwala na znaczną redukcję kosztów. Kolejną ciekawa koncepcją jest metoda kaizen. Wynika ona z chęci ciągłego udoskonalenia zarówno produktu jak również pracy pracowników. Każda osoba odpowiedzialna za wykonywanie wyrobów powinna określić co można poprawić i ulepszyć w swojej pracy, a także w procesie produkcji. Dzięki temu eliminuje się i powstające błędy i ryzyko powstania problemów w przyszłości. Koncepcja ta zakłada pełne zaangażowanie pracowników w ulepszenie produkcji oraz w likwidowanie marnotrawstwa. Japończycy opracowali również koncepcję, która służy lepszej organizacji miejsca pracy i zwana jest Koncepcją 5S. Przedstawia ona pięć zasad zarządzania miejscem w którym wykonywane są obowiązki przez co wykonywana w nim praca jest bardziej efektywna i przede wszystkim zajmuje mnie czasu.