Analiza celów konkurentów ma węzłowe znaczenie, bo pozwala firmie uniknąć takich posunięć strategicznych, które wywołałyby zaciętą wojnę z konkurentami, ponieważ stanowiłyby zagrożenie dla ich kluczowych celów. Na przykład, analiza portfelu może rozdzielić dojne krowy i filie dojrzałe do żniw od tych, które macierzysta korporacja próbuje rozbudować. Często całkiem możliwe jest uzyskanie lepszej sytuacji względem konkurencyjnej dojnej krowy, jeśli to nie zagraża wpływom przekazywanym przez nią macierzystej korporacji. Potencjalnie niebezpieczna jest jednak próba poprawy sytuacji kosztem filii, którą jej korporacja macierzysta chce rozbudować. Podobnie filia, od której oczekuje się, że utrzyma stałą wielkość sprzedaży, może w tym celu agresywnie podjąć walkę nawet kosztem zysków; znacznie łagodniej jednak zareaguje na posunięcie zmierzające do silnego wzrostu zysków jej konkurenta bez zmiany wielkości udziałów w rynku. Są to niektóre tylko przykłady, w jaki sposób analiza celów może pomóc w uzyskaniu odpowiedzi na pytania dotyczące zachowań konkurenta. Każda firma działa na podstawie zbioru założeń dotyczących jej własnej sytuacji. Na przykład, może uważać siebie za firmę o poczuciu społecznej odpowiedzialności, za przywódcę w danym sektorze, za producenta o niskich kosztach, za mającą najlepszy zespół sprzedawców itd. Założenia dotyczące własnej sytuacji wyznaczają sposoby postępowania i reagowania firmy na wydarzenia. Na przykład, jeśli firma uważa się za producenta o niskich kosztach, to może próbować ukarać inną firmę obniżającą ceny wprowadzając obniżki własnych cen.